Skolböcker

...... Skrivet: 2009-09-10 | Klockan: 20:00:51


På Filbornaskolan har vi ett "läsprojekt". Det går ut på att vi ska läsa i en skönlitterär bok en halvtimme om dagen.

Boken till höger heter Boktjuven. Det tog biblotikarien 20 böcker (hade läst alla 20) innan hon hade hittat denna.
Boktjuven utspelar sig i nazistyskland. Det är döden som tar dig igenom denna berättelse som handlar om boktjuven Liesel. Hennes bror är död och hennes mamma sitter i ett koncentrationsläger.

Denna boken är en aning svårläst. Man hoppar ibland mellan olika tillfällen, som sagt så är det döden som berättar så ibland hoppar det in en liten tanke från döden själv. Enligt mig är det en ganska bra bok, en aning förvirrande i början, men det är en vanesak. En bok som jag rekomenderar till er som vill  ha lite mer svårlästa böcker.

Boken till vänster heter Lovely Bones. Detta är ett resultat av att jag redan hade läst båda de böckerna som min engelskalärare erbjöd klassen.
Boken Lovely Bones handlar om Susie Salmon som blir mördad och våldtagen 6 december 1973, av en man som bor i hennes grannskap.

Denna boken har jag inte kommit så jättelångt i och därför kan jag tyvärr inte ge er en längre beskrivning av boken. Början är dock ganska jobbig att läsa - hur denna flickan blir nerlurad i en jordkällare och när den här mannen först tvingar henne till sex och därefter mördar henne.
En längre beskrivning kommer när jag har läst mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Hemsida/Blogg:

Skriv din kommentar här:

Trackback